Добродошли у Водичe за повратнике

Која тема вас интересује данас?

Како би вам омогућили што бржи долазак до одговора, изаберите једну од понуђених опција

Како организовати селидбу назад у Србију?

Царинске повластице

При повратку, значајно знати да постоје царинске олакшице које олакшавају увоз личних ствари повратника без наплате царине, што је регулисано Уредбом о царинским повластицама.

 

Домаћи држављани који су живели у иностранству између 2 и 10 година могу унети личне предмете вредности до 20.000 ЕУР без наплате царине, док за оне који су били ван земље дуже од 10 година тог ограничења нема. Олакшице укључују намештај, белу технику, кућни декор, итд., али не важе за аутомобиле.

 

За стране држављане постоје повластице које укључују оне који су добили држављанство, азил или стално настањење.

За коришћење повластица потребно је доставити потврду о времену проведеном у иностранству (за домаће) или потврду о пријему у држављанство/азил/стално настањење (за стране држављане), уз списак предмета са тачно назначеним врстама и количинама, оверен од царинског органа. Предмети се морају увести у року од једне године од дана одобрења захтева. На сајту Управе Царина пронађите више информација.

 

Потребна документација

 

Коришћење олакшица увезано је са припремама у смислу документације. Како бисте се ослободили обавезе да платите царину, потребно је да, пре него што стигнете у Србију, прибавите доказ да сте радили у иностранству. Потврду може да Вам изда амбасада или конзулат РС, Ваш послодавац или можете да приложите исправу о плаћеном социјалном осигурању током рада у иностранству, преведену на српски језик (оверени превод). Приликом ослобађања треба да приложите и детаљан списак ствари које уносите, па ако имате доста покућства, најлакше је да пописујете док се будете паковали – ово су савети од повратника који су прошли процес и бележили сопствене грешке у корацима. 

 

Детаљнија упутства о селидби можете прочитати на сајту Управе царина.

 

Оверени превод подразумева превод документа који је обавио судски преводилац и документ оверио својим печатом. Судски преводиоци су регистровани код Министарства правде као лиценцирани судски тумачи, што потврђују посебним регистрационим бројем и печатом.

Једно од питања које се често јави као спорно је износ готовине који је физичким лицима дозвољен да унесу у Србију, приликом преласка границе. Укратко, уношење новца у Републику Србију је слободно, али је неопходно пријавити свако уношење новца (у било којој валути) уколико прелази износ од 10.000 ЕУР. Пријаву можете обавити у Управи царина на граничном прелазу. Уз пријаву ће вам бити потребна потврда да сте новац подигли са свог рачуна у иностранству или сте новац заменили код стране банке, уз потврду те банке.

Више информација можете пронаћи на сајту Управе царина.

Као повратници, можете увести своје моторно возила за личну употребу. Пре доласка у Србију, предлажемо Вам да се обратите Управи царина и Агенцији за безбедност саобраћаја, које су надлежне за поступак увоза нових и употребљаваних возила из иностранства.

 

У зависности од старости, моторна возила се деле на нова (до 6 месеци старости) и употребљавана возила (старија од 6 месеци). Детаље процедуре за увоз нових возила пронађите на овом линку. Са друге стране, увоз употребљаваних возила подлеже строжој контроли, првенствено у циљу осигуравања безбедности и усклађености са еколошким прописима. Више информација о увозу употребљаваних возила пронађите на сајтовима Агенције за безбедност саобраћаја и Управе Царина.

 

Пре доласка, информишите се о могућности увоза и регистрације возила у Србији. Обратите пажњу на Потврду о саобразности (енгл. Certificate of Conformity) како бисте се уверили да је возило усклађено са еколошким и другим прописима, омогућујући његов увоз и регистрацију у Србији.

Уколико желите да приликом повратка у Србију са собом донесете уметничко дело, битно вам је да знате да се приликом уноса спроводи уобичајена увозна царинска процедура, у скраћеном или редовном поступку, при чему није потребна никаква претходна дозвола или сагласност, поред спроведеног поступка царинске контроле. Уколико уметнину уносите као уметник – сопствено уметничко дело – ослобођени сте плаћања царине у складу са Уредбом о царинским повластицама.

Више информација можете пронаћи на сајту Управе царина.

Уколико желите да приликом повратка у Србију донесете са собом своје оружје, за које имате исправу од страног надлежног органа, неопходно је да то пријавите на граничном прелазу приликом доласка. Гранична полиција ће вам привремено одузети оружје и издати потврду на основу које имате 90 дана да прибавите дозволу у Србији или да изнесете оружје из земље.

Више информација о набавци оружја и дозволама за ношење оружја можете пронаћи на сајту Министарства унутрашњих послова.

Преселити живот подразумева и понети са собом све оне ствари које чине дом. Део те атмосфере чине наравно и биљке које су део амбијента. 

 

Питање за царину је коју количину биљака можете унети без неопходног фитосанитарног прегледа који би захтевао мало другачије планирање путовања – односно улазак у земљу преко неког од граничних прелаза који имају фитосанитарну инспекцију. 

 

Према сајту Управе царина, у питању је мања количина биљака које су пореклом из европских земаља, користе се у неиндустријске и некомерцијалне сврхе и не представљају опасност од ширења штетних организама након преласка границе. Мања количина се дефинише као три собне биљке и лончанице (искључујући бонсаи) и до десет балконских биљака и неодрвењених украсних грмова.

 

Заштићене врсте биљака захтевају посебну међународну сертификацију у виду CITES извозне дозволе коју издаје надлежно Министарство заштите животне средине Републике Србије, а које биљке потпадају под наведену листу можете прочитати на самом CITES сајту.

 

Фитосанитарни преглед:

 

Фитосанитарни преглед пошиљке биља врши се прегледом документације која прати пошиљку биља, прегледом превозног средства, прегледом амбалаже и прегледом биља. Идентификација пошиљке биља врши се упоређивањем података из документације која прати пошиљку са ознакама на амбалажи, паковању и утврђеним садржајем пошиљке. Провера здравственог стања биља врши се визуелним прегледом биља, узимањем репрезентативних узорака ради прегледа у приручној лабораторији на граничном прелазу.

 

Кућни љубимци су део породице, па ће и за њих повратак бити велика промена. Битно је да се припремите за посебну процедуру око уноса кућног љубимца, како би само путовање прошло што једноставније.

 

Пре свега, неопходно је да Ваш кућни љубимац буде чипован и прописно вакцинисан. Ако долазите из већине земаља Европе, Ваш љубимац мора да има и пасош који издаје ветеринар, а за долазак из других земаља потребно је да имате сертификат који издаје надлежни орган земље из које долазите.

 

Пут планирајте имајући у виду да је улазак у Србију са љубимцем могућ само на граничним прелазима где постоји ветеринарска инспекција. То су сви значајнији друмски гранични прелази (Батровци, Сремска Рача, Хоргош, Нови Мост и Ватин), као и аеродром у Београду.

 

Све друге информације, услове за земље које нису наведене, пример сертификата и контакт телефон за друге недоумице можете пронаћи на сајту Управе за ветерину. О самом уласку и повезаним формалностима можете прочитати више на сајту Управе царина.

 

Овластите пријатеље или породицу:

 

Уколико Вам предстоји велика селидба или дужи пут, можете изабрати и да овластите пријатеља или члана породице да поведе Вашег љубимца у Србију, а да Ви можете без бриге да се усредсредите на повратак.

Како до потребних докумената и осигурања?

Како до извода из матичне књиге рођених?

Када се поставља питање неопходне документације како бисте завршили неки административни поступак, извод из матичне књиге или уверење о држављанству се често нађу на листи. 

Извод из матичне из матичне књиге можете прибавити преко портала еУправе уколико је локална самоуправа на којој се налази Ваше пребивалиште омогућила ту услугу. Преко портала можете платити таксу платним картицама Visa, MasterCard и DinaCard, захтевати формулар на домаћем или међународном обрасцу, а можете изабрати и да Вам документ буде достављен поштом. Међународни образац је користан за регулисање неког статусног питања у иностранству, а који се може сазнати из извода из матичне књиге.

Уколико нисте у могућности да обавите поступак електронски, обратите се Вашој локалној самоуправи, односно општинској управи где можете добити извод из матичне књиге рођених и уверење о држављанству одласком код службеника Ваше локалне самоуправе, без чекања.

Када се не наплаћује такса за издавање?: 

За издавање извода у електронском облику не плаћа се такса, независно од сврхе издавања извода. 

За издавање извода у папирном облику плаћа се такса, осим у посебним случајевима за које је предвиђено ослобађање од ове обавезе, а што зависи од сврхе издавања извода.

Уколико сврха, за коју Вам је потребан извод у папирном облику не представља основ за ослобађање од таксе, генерисаће се подаци налога за уплату и биће неопходно да извршите уплату како би се ваш захтев за издавање извода проследио надлежном матичару, тј. како бисте добили услугу.

Уколико одаберете да Вам извод у папирном облику буде достављен на кућну адресу, независно од сврхе издавања извода, трошкови доставе препоручене пошиљке се обрачунавају у складу са ценовником ЈП Пошта Србије.

Проверите да ли морате сами да прибавите Извод: 

Пре него што започнете са процедуром прибављања извода из матичне књиге рођених или уверења о држављанству, прво проверите да ли вам је неопходно да сами прибавите такав документ. Наиме, од 2016. године сви државни органи су у обавези да међусобно размењују податке о којима се води службена евиденција. 

У пракси то значи да више нисте дужни да на шалтеру прилажете било који од ова два документа уколико подносите захтев неком републичком или локалном органу јавне управе или јавном предузећу, већ су они дужни да га прибаве по службеној дужности. Систем електронске размене је заживео и грађани су ослобођени обавезе да иду од шалтера до шалтера прикупљајући документацију и плаћајући таксе.

Пребивалиште је адреса на којој трајно живите, односно место где се налази центар Ваших животних активности. 

Пунолетни грађани дужни су да пријаве пребивалиште у року од осам дана од дана настањења на адреси на којој пријављују пребивалиште.

 

За пријаву пребивалишта неопходно је да власник/сувласник некретнине електронским путем, преко портала еУправа, да сагласност за пријаву пребивалишта пунолетне особе, држављанина Републике Србије на адресу некретнине чији је власник/сувласник. На тај начин, потребно је да се само особа која пријављује пребивалиште лично појави на шалтеру надлежне организационе јединице МУП-а.

 

По давању електронске сагласности, власник/сувласник добија обавештење са ЕГН бројем. Неопходно је да особа која пријављује пребивалиште зна ЕГН број сагласности, јер се на основу тог броја врши претрага у систему.

Више информација о процедури пријаве пребивалишт доступно је и на сајту Министарства унутрашњих послова.

 

Зашто је важно пријавити пребивалиште? 

 

Важно је да та адреса буде тачна, јер ће Вам сва званична документација стизати поштом на ту адресу. Уколико направите прекршај или из неког другог разлога полиција утврди да Ви не живите на адреси која се води као Ваше пребивалиште, утврдиће Вам се „фиктивна“ или „пасивизирана” адреса, што значи да нећете моћи да региструјете аутомобил, извадите возачку дозволу и слично, док не пријавите полицији своје стварно пребивалиште.

 

Да ли морам да мењам друга лична документа при промени пребивалишта?

 

Приликом промене пребивалишта, постоји и обавеза да извадите нова лична документа која међу подацима садрже наведену адресу. Од овога постоји изузетак, уколико лична карта поседује чип, измена овог документа није неопходна имајући у виду да ће се податак заменити у бази приликом регистрације. Возачке дозволе, саобраћајне дозволе и пасош спадају у документа која се у року од 30 дана од измене пребивалишта морају заменити. Све информације и пример уплатница такси пронађите на сајту МУП-а.

У Србији постоји развијени систем обавезног државног здравственог осигурања. Уколико се по повратку у Србију запослите, или оснујете сопствену компанију, постоји обавеза редовног регулисања здравственог осигурања. Уколико радите за послодавца, уплата доприноса за здравствено осигурање биће извршена сваког месеца уз обрачун и исплату плате. Уколико сте самозапослени доприносе за обавезно здравствено осигурање плаћате на месечном нивоу. Такође, за уговор о делу или консултантске услуге особа која Вас ангажује дужна је да плати доприносе за социјално и здравствено осигурање. Редовне уплате доприноса дају право осигураном лицу на оверену здравствену књижицу, коју је послодавац дужан да овери и обезбеди након пријаве запосленог у централном регистру. Доприноси за здравствено осигурање које плаћате месечно Републичком фонду за здравствено осигурање покривају трошкове лечења у државним кликиникама, болницама и амбулантама, без обзира на сложеност процедуре, интервенције или поступка.

 

Систем приватног здравственог осигурања: 

 

У Србији је веома развијен систем приватних пружаоца медицинских услуга са низом приватних (специјализованих или општих) клиничких центара и болница у којима велики број најбољих стручњака у медицини пружају широк спектар здравствених услуга – од скенирања, лабораторијских анализа, прегледа лекара специјалистехируршких захвата и операција. Стога, добар део медицинских услуга које су вам потребне може се спровести и кроз приватне клиничке системе као што су MediGroup, BelMedic, EuroMedik. Кроз различите системе добровољног, приватног здравственог осигурања можете обезбедити приступ приватним клиникама за себе и своју породицу. 

Поред опште медицине, Србија је позната и као дестинација за стоматолошке прегледе највишег квалитета. Од великог броја приватних ординација који некада породично и деценијама воде пацијенте, до здравствених установа при државним установама, када су у питању услуге стоматолога можете бити сигурни да ће све потребе Вас и Ваше породице бити подмирене. 

 

Како се регулише приватно здравствено осигурање: 

 

Основ за полису приватног здравственог осигурања је уговор који закључујете са осигуравајућом кућом, а приватно здравствено осигурање је добровољно. Такође, треба проверити и да ли осигуравајуће друштво код којег сте осигурани у иностранству има представништво у Србији са којим можете лакше и по можда бољим условима остварити право на приватно здравствено осигурање. Различите корисне информације доступне су и на сајту Осигураник који има обједињену понуду најбољих опција за приватно регулисање осигурања и једноставан калкулатор за процену трошка.

Више детаља о пакетима и погодностима као и покривеним услугама можете пронаћи на веб страницама индивидуалних осигуравајућих кућа, док се комплетан регистар осигуравајућих друштава која раде на домаћем тржишту налази на линку Народне банке Србије.

Уколико не планирате додатни вид осигурања, услуге приватних клиника можете користити по потреби према њиховим стандардним ценама. 

 

Здравствено осигурање за чланове породице:

 

Уколико Вам супруг или супруга раде у Србији или имају своју компанију и већ су осигурани, као члан породице имате право на здравствено осигурање уколико немате основ по којем можете себи плаћати доприносе. Осигурање важи и за малолетну децу, као чланове породице, док иду у школу, па сте на тај начин регулисали питање здравствене заштите за целу породицу.

Уколико Ваше дете студира у Србији, гарантована му је здравствена заштита до 26. године живота, без обзира да ли остварује то право као део породице у којој је један од чланова домаћинства осигуран или само као лице које не остварује редовне приходе.

 

Здравствено осигурање за незапослене: 

 

Уколико нисте корисник новчане накнаде преко Националне службе за запошљавање и немате други сопствени основ осигурања, нити можете да се осигурате као члан породице, можете да будете обавезно здравствено осигурани као незапослено лице уколико су Вам приходи испод прописаног цензуса, а што утврђује филијала/испостава РФЗО у којој имате пребивалиште. Цензус се разликује од месеца до месеца. Уколико су вам приходи изнад прописаног цензуса треба да се укључите у обавезно здравствено осигурање. 

Добровољно укључивање у обавезно здравствено осигурање: 

У случају да нисте у обавези да поседујете обавезно здравствено осигурање, у складу са Законом о доприносима за обавезно социјално осигурање, можете изабрати и да се добровољно укључити у осигурање Републичког фонда за здравствено осигурање. Месечни износ доприноса у том случају, за 2024. годину је 4.134,73 динара (износ се мења на годишњем нивоу).

Можда је питање порекла нешто што Вас везује за Србију на много различитих начина. Међутим, да бисте имали прилику да остварите пун опсег права и могућноси које имају градјани РС, предлажемо да имате регулисано дрзављанство. Подношење захтева за пријем у држављанство Републике Србије је стога један од првих логичних корака у трајном регулисању Вашег статуса у Србији. Захтев се предаје полицијској управи према месту Ваше адресе пребивалишта, а може се поднети и у дипломатско-конзуларном представништву у иностранству. Више информација о процедури за пријем у држављанство можете добити на следећем линку. Држављанство Републике Србије можете добити на основу критеријума који су прописани Законом, и то у једној од следећих ситуација:

 

Стицање држављанства пореклом из Републике Србије: 

 

Држављанство Републике Србије пореклом стиче дете:

  • чија су оба родитеља у тренутку његовог рођења држављани Србије;
  • чији је један од родитеља у тренутку његовог рођења држављанин Републике Србије а дете је рођено на територији Србије;
  • рођено у иностранству, чији је један од родитеља у тренутку његовог рођења држављанин Србије, а други је непознат или непознатог држављанства или без држављанства.

 

Држављанство Србије пореклом стиче дете рођено у иностранству, чији је један од родитеља у тренутку његовог рођења држављанин Србије а други је страни држављанин, ако га родитељ који је држављанин Србије пријави до навршене 18. године живота.

Лице старије од 18 година живота рођено у иностранству чији је један од родитеља у тренутку његовог рођења био држављанин Србије а други страни држављанин стиче пореклом држављанство Србије ако до навршене 23. године живота поднесе захтев за упис у евиденцију држављана Србије. 

 

Стицање држављанства рођењем на територији Републике Србије:

 

Дете рођено или нађено на територији Републике Србије (нахоче) држављанство Републике Србије рођењем стиче ако су му оба родитеља непозната или непознатог држављанства или без држављанства или ако је дете без држављанства.

 

Стицање држављанства РС пријемом:

 

Ако имате одобрење за стално настањење у Републици Србији, можете лично поднети захтев за држављанство Републике Србије, под условом:

  • Да имате 18 година и да вам није одузета пословна способност; захтев за малолетна лица подносе родитељи;
  • Да имате отпуст из страног држављанства или доказ да ћете га добити када будете примљени у држављанство Србије;
  • Да сте бар 3 године непрекидно пријављени да живите у Србији;
  • Да писмено потврдите да Србију сматрате својом државом. 

 

Уколико сте странац који је најмање 3 године у браку са држављанином Србије, а притом вам је одобрено стално настањење, можете поднети захтев за пријем у држављанство Србије ако поднесете писану изјаву да Србију сматрате својом државом. 

Да бисте остварили своје право на пријем у држављанство, потребно је да поднесете захтев полицијској управи у пребивалишта ако сте у Србији (или дипломатско-конзуларном представништву РС ако подносите захтев у иностранству), са пратећом документацијом и плаћеним таксама.

 

Стицање држављанства по међународним уговорима: 

 

Држављанство Републике Србије може се стећи на основу ратификованог међународног уговора, под условом узајамности.

Решења о пријему у држављанство Републике Србије доноси Министарство унутрашњих послова, Управа за управне послове.

Уколико сте већ имали возачку дозволу која је истекла, процедура је објашњена овде. Ако је претходна дозвола издата на мање од 10 година, или имате преко 65 година старости, потребно Вам је уверење лекара, које можете извадити у Домовима здравља, на одељењима Медицине рада или у многим приватним клиникама. 

Уколико треба да добијете нову дозволу јер сте променили пребивалиште или презиме, потребно је да предате важећу дозволу, личну карту и плаћене таксе. Пример уплатница видите овде за промену пребивалишта и овде за промену личног имена.

Захтев за замену возачке дозволе можете поднети на порталу еУправа.

Уколико сте возачку дозволу стекли у иностранству, потребно је да важећу дозволу преведете код овлашћеног судског тумача и заједно са лекарским уверењем (уколико је потребно) и плаћеним таксама предате захтев. Уколико сте страни држављанин, потребан Вам је и доказ о одобреном боравку дужем од 6 месеци. Све информације о замени иностране возачке дозволе пронађите на сајту МУП-а.

Електронска услуга „Замена старе возачке дозволе за нову (картичну)“:

Електронска услуга „Замена старе возачке дозволе за нову (картичну)“ намењена је грађанима који нису заменили стару возачку дозволу. Ова услуга треба да омогући да грађани не долазе два пута у полицијску станицу да би извршили замену возачке дозволе, већ да путем Интернета, а преко Портала еУправа, електронски поднесу захтев и да истим путем у свако доба виде у ком је статусу њихов захтев.

Услов да би грађанин могао да користи ову услугу је да поседује нову биометријску личну карту са чипом из два разлога. Први разлог је тај што само на тај начин грађанин може да се на безбедан начин аутентификује (представи) информационом систему Министарства унутрашњих послова (МУП).

Уколико треба да извадите нову личну карту или пасош, а пунолетан сте држављанин Србије, можете да избегнете чекање и закажете термин онлине за себе и до 4 члана Ваше уже породице. Уколико желите да закажете темин за малолетно дете, потребно је да електронски образац који попуњавате (термин који заказујете) гласи на Ваше име. 

Термин се заказује до 30 дана унапред, што значи да можете заказати и пре него што стигнете у Србију. Најранији датум за заказивање термина је 1 дан од дана подношења захтева, а најкаснији датум за заказивање термина је 60 дана од дана поношења захтева. Списак полицијских станица у Србији где функционише еЗаказивање можете погледати на овом линку.

На заказани термин треба да понесете истеклу личну карту и пасош, као и уплаћене таксе. Све детаље, као и примере уплатница можете видети овде за личну карту, а овде за пасош.

 

Важне информације за плаћање унапред:

 

У оквиру портала еУправа функционише систем еПлати који креира јединствену уплатницу за сваку услугу коју можете да платите одмах онлајн или да је сачувате и платите касније у банци или пошти.

Уколико плаћате онлајн Ваша уплата ће бити евидентирана у систему и као доказ о уплати доступна овлашћеном лицу. 

Ипак, неке институције не примају уплатнице плаћене преко еБанкинга јер нису оверене печатом, па је препорука да уплатите на шалтеру у било којој Пошти или банци. Добра страна плаћања на овај начин је што Вам није потребан рачун у банци у Србији како бисте извршили ову уплату, већ је можете извршити готовински или путем картице стране банке директно на шалтеру. 

Уколико сте већ уплатили преко интернета, довољно је да у пословници Ваше банке оверите одштампану потврду. 

Наравно, овде Вам могу бити од помоћи или породица и пријатељи који унапред могу извршити уплату за Вас тако да када допутујете нема других корака које треба да извршите пре одласка у полицијску станицу ради вађења нових личних докумената.

 

 

Обавештавање о предстојећем истицању рока важења идентификационих докумената:

 

Уколико имате још увек важеће личне исправе, електронска услуга „Обавештавање о предстојећем истицању рока важења идентификационих докумената“ може вам бити од користи. Намењена је обавештавању грађана, која би у назначено време пре истека важности документа (које корисник сам дефинише) уредно подсећала на ту чињеницу једним или више изабраних канала нотификације (електронска пошта, СМС порука).

 

Систем врши приказ докумената за које постоји могућност обавештења о предстојећем истицању рока важења:

  • Лична карта (картична)
  • Пасош
  • Саобраћајна дозвола
  • Возачка дозвола (картична)
  • Истицање регистрације возила (регистрациона налепница)

 

За сваки од докумената који се нађе у листи, а за који желите да добијете обавештење о истеку важности, обавезан је унос времена (број дана) колико унапред желите да будете обавештени (максимално 30 дана унапред).

Постоји низ административних процедура које можете обавити из комфора своје фотеље, без обзира на то где се налазите. Све што вам је потребно су интернет и регистрација. На таласу опште дигитализације, портал еУправа развија се од 2010. године са циљем да грађанима и привреди омогући брже и једноставније пружање јавних услуга, електронски и без чекања. На овом месту можете да поднесете захтев за документа и уверења, пријавите рођење детета, регулишете пореске обавезе, упишете децу у вртић, пријавите се за различите подстицаје и поднесете захтев за друге услуге из области здравства, образовања и сл. 

На порталу еУправа пружају се услуге са националног или локалног нивоа, од стране институција и јавних предузећа. Листу свих услуга можете пронаћи на сајту еУправа.

 

Регистрација и пријава на портал еУправа:

 

Како бисте били у могућности да приступите услугама еУправе, можете се регистровати на три начина, са различитим нивоима поузданости:

 

  • Регистрација корисничким именом и лозинком за грађане Републике Србије. Упутство за овај начин регистрације пронађите овде;
  • Регистрација корисничким именом и лозинком за стране држављане. Упутство за овај начин регистрације пронађите овде;
  • Регистрација квалификованим електронским сертификатом је начин да се електронски докаже Ваш идентитет уз максималну безбедност и приступ свим услугама. Електронски сертификат Вам може издати МУП на територији Вашег пребивалишта, или можете извадити електронски сертификат у клауду преко еУправе уз апликацију ConsentID. Начин регистрације уз електронски сертификат можете пронаћи овде;

 

Са друге стране, пријавити се можете на 3 начина:

 

Законом о пензијском и инвалидском осигурању уређено је обавезно пензијско и инвалидско осигурање.

Пензијским и инвалидским осигурањем су, за случај настанка одређених ризика који су Законом утврђени, утврђена права на одређена давања.

Права на давања у области пензијског и инвалидског осигурања су: право на старосну пензију, право на превремену старосну пензију, право на инвалидску пензију, право на породичну пензију, право на накнаду погребних трошкова, право на новчану накнаду за телесно оштећење и право на новчану накнаду за помоћ и негу другог лица.

Наведеним давањима, која се стичу и остварују под условима прописаним законом, се обезбеђује се материјална и социјална сигурност осигураних лица.

 

Преношење пензије из иностранства:

 

Инострани пензионери који су имали пребивалиште ван територије Републике Србије и примали пензију на девизни рачун у иностранству, могу се одлучити да промене начин исплате и да пензију убудуће примају на рачун пословне банке у Србији. У овом случају, неопходно је Републичком Фонду за пензијско и инвалидско осигурање поднети Захтев за исплату пензије на домаћој територији.

 

У погледу процедуре, неопходна документа су:

 

 

Ова документација се подноси Дирекцији Фонда са седиштем у Београду, односно Покрајинском фонду са седиштем у Новом Саду – Одељењу за исплату пензија по међународним уговорима.

Значајно је напоменути да је процедура за пренос пензија иста је за све државе.

 

Пензионо осигурање за незапослена лица: 

 

Лица која нису обавезно осигурана, старија су од 15 година и имају пребивалиште на територији Србије могу се укључити у обавезно пензијско и инвалидско осигурање.

Захтев за укључивање у обавезно осигурање као и Захтев за престанак својства осигураника по чл.15 може се поднети лично у Фонду ПИО, путем поште или преко е-Шалтера.

Приликом подношења захтева лице бира једну од 13 понуђених основица на коју ће плаћати допринос за пензијско и инвалидско осигурање. У току трајања осигурања одабрана основица се може на захтев променити у вишу или нижу.

Основице су одређене у проценту од просечне зараде по запосленом у Србији у претходних 12 месеци, а најнижа је 35% од тог износа док је највиша 500%.

Допринос се плаћа по стопи од 24 % на одабрану основицу до 15. у сваком месецу за претходни месец.

Износ основица се одређује почетком сваке календарске године.

Више информација пронађите на сајту ПИО фонда.

Трудничко боловање одређује изабрани лекар – гинеколог и траје најдуже до отварања породиљског одсуства. Накнаду зараде за време трудничког боловања за првих 30 дана исплаћује послодавац, а од 31. дана Републички фонд за здравствено осигурање.

Породиљско одсуство је право на одсуство које почиње најраније 45, а најкасније 28 дана пре утврђеног термина порођаја и траје три месеца након рођења детета.

 

Одсуство са рада ради неге детета је право на одсуство које почиње од тренутка завршетка породиљског одсуства, а траје најдуже 365 дана ако је у питању прво и друго дете, односно две године ако се ради о трећем и сваком наредном детету.

Породиљско одсуство и одсуство са рада ради неге детета исплаћује министарство надлежно за социјална питања.

Више информација о трудничком боловању, као и породиљском и одсуству ради неге детета више прочитајте на нашем издвојеном сајту Кутак за родитеље.

У сврху поједностављивања процеса решавања статуса странаца у Србији, Влада Републике Србије покренула је централизовану платформу која пружа свеобухватне информације страним држављанима који желе да бораве или раде у Србији – Портал за странце Welcome To Serbia.

Портал за странце је веб портал, намењен првенствено страним држављанима, који представља јединствену приступну тачку, преко које се врши електронско подношење захтева за пријаву привременог боравка, подношење захтева за визу за дужи боравак, подношење захтева за визу за краћи боравак и обједињену боравишно-радну дозволу.

Портал за странце дефинисан је Законом као Јединствени веб портал – јавно доступан на интернету, путем ког се подносе електронски захтеви страних држављана, а који технички одржава Канцеларија за информационе технологије и електронску управу.

Одговоре на сва питања у вези са документима који су страним држављанима потребни за боравак и рад у Србији пронађите на Порталу за странце.

Запошљавање у Србији

Јединствене дозволе за боравак и рад странаца

Од 1. фебруара 2024. почела је примена јединствених дозвола за боравак и рад странаца које су омогућиле да странци у јединственом поступку остваре право на боравак и рад у Србији.

Захтев за јединствену дозволу можете поднети искључиво електронским путем преко портала Welcome to Serbia.

Привремени боравак може се одобрити у трајању до три године и може се продужавати на исти период, у зависности од основа боравка.

 

Јединствена дозвола може бити издата по основу запошљавања уколико је неки од ближих разлога:

 

  • Запошљавање по основу Уговора о раду или другог уговора којим се остварују права у складу са Законом о раду;
  • Самозапошљавање;
  • Упућено лице;
  • Кретање у оквиру привредног друштва;
  • Независни професионалац;
  • Оспособљавање и усавршавање.

 

Јединствена дозвола издаје се у виду биометријског документа, у облику картице, а захтев за јединствену дозволу може поднети физичко лице или послодавац у име физичког лица.

Национална служба за запошљавање (НСЗ) омогућава незапосленим лицима да се пријаве на евиденцију лично, према месту пребивалишта или месту рада, односно престанка радног односа ако лице у том месту има боравиште. Основна документација за пријаву укључује личну карту и доказ о квалификацијама, док страни држављани морају доставити релевантне исправе у зависности од статуса боравка. 

 

НСЗ нуди разне услуге, попут обавештавања о могућностима запошљавања; посредовања; професионалне оријентације; новчане накнаде за време незапослености; подршке самозапошљавању и других. Пријављени незапослени имају обавезу активног тражења посла, сарадње са НСЗ на индивидуалном плану запошљавања, те обавештавања о променама које утичу на њихове обавезе.

Информације о слободним радним местима доступне су кроз саветнике НСЗ, самоуслужне системе, публикације, и сајт НСЗ-а. Ове услуге су осмишљене да помогну појединцима у проналажењу запослења и унапређењу њихових могућности на тржишту рада.

 

Документација неопходна за пријављивање на евиденцију НСЗ: 

 

Основна документација за пријављивање је: 

  • лична карта или друга важећа јавна исправа са фотографијом и подацима о лицу издата од стране овлашћеног државног органа, у којој постоји податак о пребивалишту лица;
  • доказ о школској спреми или стручној оспособљености (оригинал документа на увид)
    акт о престанку радног односа (ако је лице било у радном односу);
  • други докази у складу са законом (уверења, потврде, изјаве).

 

Списак додатне документације за држављане Републике Србије у зависности од категорије, доступна је на сајту Националне службе за запошљавање.

 

Запослени који тражи промену запослења уз основну документацију, доставља и уговор о раду.

 

Документација коју подносе страни држављани:

 

У случају сталног настањења – лична карта за странце и призната диплома.
У случају привременог боравка – пасош и призната диплома.

Пореске олакшице предвиђене за новонастањене резиденте чине локалне послодавце конкуретнијим и омогућавају им да понуде већи износ нето плате у истом бруто буџету новим кадровима.

У одређеним ситуацијама, повратницима у земљу, као и новонастањеним резидентима који су страни држављани, омогућено је да уштеде чак 70% на порезе и доприносе и то током пет година након доласка у Србију. Да би се пореско олакшање применило неопходно је да и запослени и послодавац испуњавају одређене услове.

За запосленог повратника, повластица суштински значи да у истом бруто буџету који је послодавац предвидео за позицију која је оглашена, може остварити већу нето плату чиме се подиже конкуретност и отварају могућности за запошљавање вискоквалификоване радне снаге из иностранства.

Радионица коју је на ову тему припремио проф. др Светислав Костић даје детаљне одговоре на већину питања која се тичу наведених пореских олакшица и можете је погледати овде.

 

Које услове морам да испуним?

 

Општи услов за умањење основице је да се повратник (односно, новонастањени резидент), истовремено са заснивањем радног односа или у разумном року по заснивању радног односа, настани на територији Републике Србије и постане њен порески резидент. Повратник мора почети са коришћењем повластице у року од годину дана по повратку у Србију, и може је користити у трајању од 5 година од дана закључења уговора о раду – без обзира на то да ли у међувремену промени позицију или послодавца (докле год су испуњени прописани општи услови предвиђени законом).

 

Постоје две основне категорије “новонастањених резидената”:

 

  1. млади повратници (до 40 година) који се најчешће враћају након мастер студија у иностранству и немају значајно радно искуство у струци; и –
  2. лица која имају најмање две године професионалног искуства у иностранству и запошљавају се у Србији на радном месту за које је потребно посебно стручно образовање и потреба која се не може лако задовољити на домаћем тржишту рада.

 

Од чега зависи пореско уманење?

 

Умањења основице пореза и доприноса за запошљавање повратника зависе од висине зараде, а дефинишу их Закон о порезу на доходак грађана као и Закон о доприносима за обавезно социјално осигурање. Практичну примену и разраду конкрентих услова и документацију које неопходно обезбедити регулише Правилник о начину остваривања права на умањење основице пореза на зараде за новонастањеног обвезника.

 

За младе повратнике, старости до 40 година, Закон прописује да се умањење примењује уколико лице остварује месечну бруто 1 зараду која је већа од од 229.388.00 РСД.

За друге повратнике који су боравили дуже од две године у иностранству на раду, Закон предвиђа месечну бруто 1 зараду већу од 344.082.00 РСД, како би се применила олакшица. За другу категорију повратника услов година старости не постоји, али је неопходно испуњење свих осталих услова прописаних Законом и подзаконским актима.

 

Да ли је потребно одобрење Пореске управе?

 

Да бисте могли да користите ове пореске олакшице, није потребно захтевати било какво претходно одборење од Пореске управе или надлежних органа. Након што су испуњени сви услови, и сва документација прикупљена – послодавац ће за умањене пореске основице користити посебно предвиђену шифру обрачуна коју предвиђа Правилник о пореској пријави за порез по одбитку и као основ за обрачун пореза користити 30% нето износа зараде (чиме се остварује пореска олакшица у износу од 70%). Документација се чува за потребе евентуалне пореске контроле послодавца како би се документовало испуњење услова предвиђених законом за примену пореске олакшице.

У претходних неколико година доста је урађено на унапређењу и убрзавању процедура како би се успоставио електронски сервис за признавање високошколских диплома, који је у надлежности Агенције за квалификације. Пре него што отпочнете процедуру, битно је да одредите за коју сврху признајете диплому, и ту се могу одвојити две процедуре:

Признавање ради запослења

Уколико Вам је неопходан признат степен стручне спреме ради запослења у Србији, захтев подносите електронски преко сајта Агенције за квалификације (ENIC-NARIC centar). Рок за израду Решења од стране Агенције је 60 (шездесет) дана од датума пријема захтева са потпуном документацијом. Уколико је високошколска исправа стечена на једном од првих 500 универзитета рангираних на једној од последње објављених међународних листа рангирања универзитета у свету Shanghai ranking consultancy (Шангајска листа), US News and World Report Ranking (листа рејтинга УС Неwс анд Wорлд Репорт) или The Times Higher Education World University Rankings (Тајмсова листа рејтинга светских универзитета) Решење о професионалном признавању доноси се у року од осам дана од дана пријема захтева са потпуном документацијом. све друге детаље о процедури, потребној документацији и износу такси можете пронаћи на сајту Агенције.

Признавање ради наставка образовања

Уколико сте се вратили у Србију са високошколском дипломом из иностранства и желите да наставите школовање у Србији, обратите се универзитету и факултету на који желите да се упишете како бисте добили додатне информације у вези са признавањем Ваше дипломе. Признавање квалификација се у овој ситуацији решава директно са универзитетом односно изабраним факултетом, али Вам препоручујемо да са надлежним секретаријатом или управом за последипломске студије конкретне високошколске институције унапред ступите у контакт и распитате се о детаљима.

Уколико Вам је потребно признавање дипломе основног и средњег образовања, обратите се Агенцији за квалификације. Више информација можете пронаћи на линковима намењеним признавању диплома основног и средњег образовања, док захтев можете поднети Агенцији лично или поштом.

Национална служба за запошљавање спроводи низ мера намењених повећању могућности за запошљавање ОСИ. Подршка се огледа у стварању услова за равноправно укључивање ОСИ на тржиште рада и то путем подстицања запошљавања на отвореном тржишту рада, односно подизања њихове ефикасности у раду и учењу, успостављањем механизама припреме и подршке на радном месту.

 

НСЗ ове циљеве остварује кроз следеће активности:

 

  • Пружање информативно-саветодавне подршке; вршење процене запошљивости и утврђивање индивидуалних планова запошљавања; вршење процене радне способности и могућности запослења или одржања запослења;
  • укључивање у мере и активности професионалне рехабилитације (мотивационо-активационе обуке, обуке за стицање знања и вештина за обављање конкретних послова, мере стручног оспособљавања);
  • укључивање у мере за подстицање запошљавања ОСИ;
    укључивање у мере подршке за запошљавање ОСИ под посебним условима.

 

Више информацијама пронађите ОВДЕ.

 

Финансијски подстицаји послодавцима или особама са инвалидитетом:

 

Поред информативно-саветодавног рада, подршку запошљавању особа са инвалидитетом НСЗ пружа и мерама које подразумевају финансијски подстицај послодавцу или лицу, и то:

 

  • Рефундација трошкова подршке ОСИ које се запошљавају под посебним условима:
    • Програм а. – Рефундација трошкова зараде лицу ангажованом на пружању подршке на радном месту – радна асистенција
    • Програм б. – Рефундација примерених трошкова прилагођавања радног места
  • Субвенција зараде за ОСИ без радног искуства
  • Радна активација ОСИ у 2024. години
  • Субвенција за запошљавање незапослених лица из категорије теже запошљивих
  • Јавни радови за ОСИ
  • Субвенција за самозапошљавање
  • Стручна пракса
  • Стицање практичних знања
  • Приправништво за младе са високим образовањем
  • Приправништво за незапослене са средњим образовањем
  • Обука на захтев послодавца
  • Обуке за тржиште рада
  • Функционално основно образовање одраслих
  • Ослобађање обавезе плаћања доприноса по чл. 45 б

Детаљније о свим програмима прочитајте ОВДЕ.

Желим да покренем свој бизнис

Регулишите боравак кроз регистрацију бизниса

Региструјте се као предузетник

 

Оснивање предузетника је можда Ваш први корак у започињању пословања у Србији. Управо из тог разлога, последњих година процес је значајно поједностављен и дигитализован, тако да цео процес можете обавити из удобности Вашег дома. Процедуру за оснивање можете покренути на сајту Агенције за привредне регистре (АПР), где се и налазе додатне информације и корисна видео упутства. Такође, битно је знати да је могуће основати своју предузетничку радњу чак и уколико сте страни држављани, под истим условима као за држављане Републике Србије.

 

Шта Вам је потребно да започнете процедуре?

  • Електронски квалификовани сертификат од МУП-а или других сертификационих кућа
  • Visa, MasterCard или DinaCard платна картица за плаћање накнаде.

 

Пре започињања процедуре битно је да се одлучите да ли ћете као предузетник пословати у форми основне или допунске делатности, тј. да ли ћете бити запослени у својој фирми или већ радите за другог послодавца и користите предузетнички стартап за додатне приходе. Консултујте се са са пословним саветником, професионалним рачуновођом и правником или Вашим послодавцем око додатних процедура у зависности од избора делатности.

Пратите поступак оснивања предузетника са сајта Агенције за привредне регистре како бисте успешно поднели захтев и платили накнаду за оснивање предузетника електронским путем од 1.000 динара. Процес оснивања обично не траје дуже од два радна дана.

Оснивањем добијате свој матични број (МБ) и порески идентификациони број (ПИБ) који служе за идентификовање компаније у општем промету у Србији и пред пореском администрацијом.

 

Шта су Ваше обавезе након оснивања?

 

Да у року од 15 дана од дана уписа у регистар, тј. од датума почетка обављања делатности, поднесете Пореској управи, пореску пријаву (ППДГ-1Р) у електронском облику преко портала еПорези; и

 

да отворите рачун у једној од комерцијалних банака. Већина банака има могућност подношења захтева електронским путем, али је могуће да ћете приликом самог отварања морати да посетите неку пословницу. Процедура отварања рачуна зависи од банке.

 

Када све завршите, спремни сте за започињање свог предузетничког пута у Србији. Срећно!

Поред пореских олакшица, постоје и друге значајне могућности финансијске подршке вашем бизнису, као што су субвенције за самозапошљавање; кредити Фонда за развој РС; стартап кредити; програм промоције предузетништва и самозапошљавања; инвестициони и краткорочни кредити.

Субвенције за самозапошљавање

Субвенције за самозапошљавање Националне службе за запошљавање додељују сенезапосленом лицу у виду субвенције, у једнократном износу од 300 хиљада динара. У случају самозапошљавања незапослених особа са инвалидитетом износ је 330 хиљада динара. Субвенције се додељују ради оснивања радње, задруге или другог облика предузетништва као и оснивања привредног друштва, уколико оснивач у њему заснива радни однос. Више о субванцијама за самозапошљавање прочитајте на сајту НСЗ.

Кредити Фонда за развој Републике Србије

Постоји могућност да конкуришете и за повољне кредите Фонда за развој Републике Србије. Иако већина кредита подразумева да сте већ отпочели пословање, може бити корисно да од почетка знате на које све могућности можете да рачунате. На располагању су:

Стартап кредити

Стартап кредити за које могу конкурисати они који желе да покрену сопствени посао или постојећи предузетници, микро и мала привредна друштва основана у години која претходи години подношења захтева. Улагања која се могу финансирати у оквиру овог програма обухватају: доградњу, реконструкцију, адаптацију, санацију, пословног или производног простора, куповину опреме (нове или половне, не старије од пет година), као и трајна обртна средства, која могу да учествују највише до 20% у структури укупног инвестиционог улагања;

Програм промоције предузетништва и самозапошљавања

Програм промоције предузетништва и самозапошљавања намењен новооснованим предузетницима, пољопривредним газдинствима, микро и малим привредним друштвима старости до две године, као и свима који су заинтересовани за отпочињање сопственог бизниса и развој пословања;

Инвестициони, краткорочни и други кредити:

Инвестициони кредити: кредит за набавку опреме, машина, постројења, затим изградњу или куповину производног или пословног простора;

Краткорочни кредити: кредит за подстицање конкурентности и ликвидности домаће привреде;

Други кредити и подршка: доступни су и могу се пратити на веб презентацијама Фонда за развој и Развојне агенције Србије. 

Да бисте разумели шта је све потребно да отпочнете пословање, можете се пријавити на бесплатне обуке код свог саветника за запошљавање у НСЗ.

 

На дводневној обуци Пут до успешног предузетника добићете информације о покретању бизниса и припреми бизнис плана. Незапослени који након успешно завршене обуку одлуче да реализују своју пословну идеју, могу конкурисати за субвенцију за самозапошљавање.

Регионалне развојне агенције реализују стандардизовани бесплатан сет услуга намењен потенцијалним и постојећим бизнисима. Чине га 5 група: информације, обуке, саветодавне услуге, менторинг и промоције.

 

Доступне су и бројне обуке за отпочињање пословања које организују различита удружења, организације и појединци. Можете их пронаћи претрагом на интернету или контактирањем удружења која подстичу предузетништво. Чак и када нисте сигурни да желите да отпочнете свој бизнис, ове обуке или инфо сесије корисне су да разумете шта Вам све може бити потребно и да чујете како други виде Вашу идеју.

Порези за предузетнике представљају кључни фактор финансијског управљања у пословању. У Србији, предузетници могу бирати између паушалног опорезивања, режима самоопорезивања и система исплате личне зараде, при чему сваки од ових режима носи различите порезе и доприносе. Разумевање ових обавеза је кључно за ефикасно планирање и одржавање профитабилности.

 

Предузетник паушалац

 

Предузетник „паушалац“ је најчешћи тип предузетника када се започиње пословање.  Намењен је онима који нису у могућности да воде пословне књиге, па Пореска управа, по утврђеним критеријумима, паушално одређује износ пореза на приходе од самосталне делатности који треба платити. 

Решењем Пореске управе одређује се фиксан износ пореза и доприноса који се плаћа без обзира на пословање (сваког месеца се мора платити независно од тога да ли се остварује приход или не). Висину пореза и доприноса можете оријентационо израчунати користећи калкулатор паушалног пореза и доприноса.

Основни услови које морате испунити да бисте били „паушалац“ су да вам је промет, односно збир износа свих фактура које сте издалиу једној години мањи од шест милиона динара, и да испуните критеријуме самосталности на годишњем нивоу. У обавези сте да електронски или у папиру на обрасцу водите КПО – Пословну књигу о оствареном промету паушално опорезованих обвезника.

 

Режим самоопорезивања

 

Као предузетник, можете се определити да водите пословне књиге и послујете у режиму самоопорезивања. У том случају предузетник има обавезу да сам обрачунава порез на приходе које је остварио, што приказује и кроз пореске пријаве. У овом случају, плаћају се социјални доприноси (здравствено, пензионо и осигурање за случај незапослености) по укупној стопи од 36,55%, а на све што заради, предузетник плаћа и порез на приход од самосталне делатности од 10%. Самоопорезивање може бити повољна опција за оне предузетнике којима је током године пословање константно (не увећава се), али је неповољан за предузетнике који услед доброг пословања бележе увећану добит, јер је ниво обавеза које морају да плате на добит веома висок.

 

Систем исплате личне зараде

 

Као предузетник се можете одлучити и за систем исплате личне зараде. То значи да можете да сами одредите висину своје плате (личне зараде) и да на тај износ плаћате порезе и доприносе на зараду и порез на приход од самосталне делатности у износу од 10 % (према основици која је утврђена билансом успеха). Овај режим значи да сезонски можете да прилагодите своју плату и да је смањите када имате мање посла односно да је повећате када га има више. Ипак, високе стопе доприноса могу бити обешрабрујуће да се одлучите за овај тип пословања.

Облик пословања одабирате у зависности од својих циљева и потреба. Можете одлучити да се региструјете као предузетник, привредно друштво, задруга, или установа.

У Агенцији за привредне регистре се региструју предузетници, привредна друштва (што подразумева друштва са ограниченом одговорношћу, ортачка друштва, командитна друштва), акционарска друштва, огранци страних привредних друштава, представништва страних привредних друштава, огранци страних привредних друштава у Србији, задруге и задружни савези.

 

Предузетник

 

Предузетник је најзаступљенији облик привредног субјекта. Предузетник нема статус правног лица, предузетник је физичко лице које се региструје у Агенцији за привредне регистре за обављање одређене делатности у циљу остваривања прихода. Све потребне информације за регистрацију предузетника су доступне на страници Агенције за привредне регистре.

Регистрација предузетника се обавља подношењем регистрационе пријаве:

  1. Електронски, на веб презентацији Агенције за привредне регистре. За електронску регистрацију неопходан је дигитални потпис. Електронска регистрација има низ предности у односу на традиционални начин регистрације, између осталог, цена регистрације је нижа уколико се врши електронским путем;
  2. Лично , у седишту Агенције за привредне регистре у Бранковој 25 у Београду, или у једној од 13 филијала Агенције или одређеним општинским канцеларијама (више информација овде);
  3. Поштом, слањем документације на адресу: Агенција за привредне регистре, Бранкова 25, 11000 Београд, Србија. Више информација овде.

 

Друштво са ограниченом одговорношћу:

 

Друштво с ограниченом одговорношћу има статус правног лица и представља друштво у коме један или више чланова друштва имају уделе у основном капиталу друштва. Чланови друштва не одговарају за обавезе друштва, већ је друштво одговорно искључиво својом имовином. 

Све потребне информације за регистрацију друштва са ограниченом одговорношћу су доступне на страници  Агенције за привредне регистре.

Регистрација друштва са ограниченом одговорношћу се обавља подношењем регистрационе пријаве:

Искључиво Електронски, преко Агенције за привредне регистре. За електронско подношење пријаве неопходан вам је дигитални потпис, и то за свако лице које је оснивач. Електронска регистрација има низ предности, између осталог, цена регистрације је нижа уколико се врши електронским путем; 

Више информација овде

 

Акционарско друштво

 

Акционарско друштво (АД) је правно лице чији је основни капитал подељен на акције које има један или више акционара који не одговарају за обавезе друштва. Све информације за регистрацију АД доступне су на сајту Агенције за привредне регистре (АПР).

Пре регистрације, припрема се оснивачки акт и оверавају потписи акционара на њему код органа надлежног за оверу. Акционари који оснивају друштво потписују и први статут друштва. 

Приликом оснивања, оснивач/и у одлучују да ли ће управљање друштвом бити једнодомно или дводомно, а уписане акције уплаћују се у новцу пре регистрације на привремени рачун код пословне банке у Србији. Пре регистрације АД оснивачи су дужни да уплате улоге у износу од најмање 25% основног капитала, при чему уплаћени износ не може бити нижи од износа минималног основног капитала од 3.000.000,00 динара.

АД се за сада не може регистровати електронски. На веб презентацији АПР-а можете погледати списак документације која је потребна за оснивање АД. 

 

Ортачко друштво

 

Ортачко друштво је друштво два или више ортака који су неограничено солидарно одговорни целокупном својом имовином за обавезе друштва. Има статус правног лица.Све потребне информације за регистрацију ортачког друштва су доступне на страници Агенције за привредне регистре.

Пре регистрације, потребно је да ортаци припреме уговор о оснивању и овере своје потписе на њему код органа који је надлежан за оверу. (Списак свих јавних бележника доступан је на веб презентацији Министарства правде, а тамо где јавни бележник није именован могуће је оверу извршити у суду.) 

Ортачко друштво се може регистровати искључиво електронски. На веб презентацији Агенције за привредне регистре можете погледати списак документације која је потребна за оснивање ортачког друштва. 

 

Командитно друштво

 

Командитно друштво је привредно друштво које има најмање два члана, од којих најмање један за обавезе друштва одговара неограничено солидарно (комплементар), а најмање један одговара ограничено до висине свог неуплаћеног, односно неунетог улога (командитор). Има статус правног лица.Све потребне информације за регистрацију командитног друштва су доступне на страници Агенције за привредне регистре.

Пре регистрације, потребно је да чланови командитног друштва припреме уговор о оснивању и овере своје потписе на њему код органа који је надлежан за оверу. (Списак свих јавних бележника доступан је на веб презентацији Министарства правде, а тамо где јавни бележник није именован могуће је оверу извршити у суду.) 

Командитно друштво се може регистровати искључиво електронски. На веб презентацији Агенције за привредне регистре се може видети списак документације која је потребна за оснивање командитног друштва

 

Установе

 

Установе су специфични облик организовања делатности и могу бити приватне или јавне али најчешће имају јавну функцију. Установе се региструју у надлежним судовима осим здравствених које се региструју у Агенцији за привредне регистре. 

Установе се региструју у привредним судовима у Србији. Пре предаје пријаве за упис у судски регистар потребно је да се распитате да ли је за оснивање установе у тој делатности потребно да претходно прибавите дозволу, решење о испуњености услова, или сагласност надлежног министарства. 

По добијању решења о упису оснивача установе у судски регистар, у обавези сте да самостално предате пријаву Републичком заводу за статистику за добијање матичног броја (више информација овде) на прописаном обрасцу, и Пореској управи за добијање пореског идентификационог броја (ПИБ). 

Здравствене установе се региструју у Регистру здравствених установа који води АПР. 

 

Огранци страног привредног друштва у Србији:

 

Огранак страног привредног друштва је његов издвојени организациони део преко кога то друштво обавља делатност у Републици Србији у складу са законом. Огранак страног привредног друштва има претежну делатност за коју се региструје, а може обављати све друге делатности које нису законом забрањене, независно од тога да ли су одређене одлуком о образовању огранка. Огранак страног привредног друштва нема својство правног лица, али у пореском смисли има статус резидента.

Огранак страног привредног друштва се за сада не може регистровати електронски. На веб презентацији Агенције за привредне регистре се налази списак документације која је потребна за оснивање огранка страног привредног друштва.

Чланство у Привредној комори је обавезно за све привредне субјекте који обављају пословну делатност на територији Републике Србије и стиче се аутоматски оснивањем у Агенцији за привредне регистре. Чланови Привредне коморе Србије у обавези су да плаћају чланарину, о чијем износу се можете ближе информисати овде.

Новоосновани привредни субјекти не плаћају чланарину годину дана од дана оснивања.

За разлику од чланства у Привредној комори, чланство у пословним удружењима је добровољно, а износ чланства зависи од удружења.

Министарство привреде покренуло је Портал предузетништва 2018. године, који је унапређен и обогаћен интегрисањем два подсајта развијана у сарадњи са привредом и међународним партнерима – Мали бизнис информатор и Стартап портал.

Циљ Портала је да буде ефикасан инфо-сервис за привреду, који омогућава благовремено информисање о различитим видовима подршке успостављању и унапређењу пословања, афирмише и подстиче развој предузетништва у Србији.

Портал пружа ажурне информације о програмима, како финансијске, намењене инвестирању у МСПП, унапређењу пословања, подршци извозу, започињању пословања, новом запошљавању, тако и нефинансијске подршке, у виду бесплатних саветодавних услуга, док интерактивна мапа омогућава да брзо нађете најближе организације подршке, попут акредитованих регионалних развојних агенција, научно-технолошких паркова,  пословних инкубатора, стартап и Smart centara.

Покретање и вођење стартапа често није једноставан и лак пут. Да би тај пут олакшали, оснажили постојеће и охрабрили будуће стартап предузетнике, успешним причама Министарство привреде, Иницијатива „Дигитална Србија”, Програм Уједињених нација за развој (УНДП) и Немачка агенције за међународну сарадњу (ГИЗ) креирали су Стартап портал као централно место повезивања, информисања и едукације стартапа у свим фазама развоја. На овом порталу могу се пронаћи конкретна објашњења, кључне кораке и решења за изазове који се налазе на стартап предузетничком путу.

 

На једном месту може се пронаћи преглед организација подршке, њихових програма и догађаја, помоћ око умрежавања, увид у пореске и регулаторне олакшице, као и одговоре на све правне и административне недоумице које се могу појавити током развоја.

 

Поред жеље да се помогне сваком појединачном стартапу свеобухватном практичном подршком, циљ је да се кроз ширу слику активно доприносе развоју стартап екосистема, убрзаном расту броја стартапа у Србији и њиховим успешним причама.

 

Коме је намењен Стартап портал?

 

Стартап портал намењен је: 

 

  • онима који су заинтересовани за стартап свет и желе да се информишу о иновативном екосистему у Србији,
  • онима који су у фази развоја идеје и желе више информација како најбоље могу да искористе прилике у екосистему,
  • онима који су у фази развоја производа и желе да додатно истраже могућности и начине финансирања,
  • онима који већ имају свој производ на тржишту и траже прилике за инвестицију и неку врсту менторске подршке,
  • онима који су у фази скалирања и траже подршку и информације о приступу фондовима.

Желим да инвестирам у Србију

Улагање и сарадња са српским стартап екосистемом

Улагање и сарадња са српским стартап екосистемом постају све важнији сегмент развоја локалне привреде. У Србији, постоји низ активних програма који омогућавају умрежавање са дијаспором и повратницима кроз мреже које одржавају организације као што су Научно-технолошки парк и Иницијатива „Дигитална Србија“, што подстиче повезивање предузетника са стручњацима из иностранства, доносећи иновативне идеје у локалне пројекте. 

 

Активно умрежавање се такође подстиче кроз догађаје које организују заједнице попут Tenderly гараже, Serbian Entrepreneurs, НТП и ДСИ – ови догађаји пружају јединствену прилику за размену идеја, успостављање контаката и развој потенцијалних пословних сарадњи. Поред тога, појединци имају прилику да се укључе у стартап екосистем на више начина: као ко-оснивачи, ангел инвеститори или ментори у различитим областима. Пословне ангел мреже играју кључну улогу у подршци и финансирању нових иницијатива, чиме се додатно оснажује читав екосистем.

 

Свако ко жели да допринесе развоју стартапа може се прикључити и донети своје знање и искуство, а за више информација о доступним ресурсима и могућностима, заинтересовани се могу обратити директно НТП-у или погледати детаљне информације о српском стартап екосистему овде

Подршка младим предузетницима и стартуп тимовима у Србији све више постаје кључни фактор за убрзани економски развој и иновације. Кроз различите програме, млади таленти имају прилику да добију финансијску и стручну подршку која им је потребна за превазилажење почетних изазова и излазак на глобална тржишта. Неки од најважнијих програма који пружају ову врсту подршке укључују Raising Starts, Smart Start, NINJA акцелераторски програм, Таленти.Екосистем, и Mentor the Young.

 

Који програми постоје за младе стартап таленте? 

 

Raising Starts је први пре-сеед програм у Србији који стартуп тимовима нуди финансијску и стручну подршку у раним фазама развоја. Програм обухвата обуке за израду бизнис модела, истраживање тржишта, развој прототипа и тестирање производа. Учесници добијају до 20.000 CHF бесповратно и рад са менторима. Програм је подржан од стране Владе Швајцарске и спроводи га Начуно-технолошки парк Београд.

Smart Start пружа подршку стартуп тимовима у развоју првог прототипа или минимално одрживог производа (МВП), помажући им да валидирају пословне идеје и припреме се за излазак на тржиште.

NINJA (Next INnovation with JApan) је акцелераторски програм за стартапе у фази раста који желе да прошире пословање на азијска тржишта, уз менторство међународних стручњака, укључујући Јапан. Програм спроводе ИЦТ Хуб и Иницијатива Дигитална Србија у сарадњи са ЈИЦА.

 

Коју врсту подршке млади таленти могу добити? 

 

Тачка повратка је у сарадњи са Фондом за младе таленте Републике Србије покренула иницијативу Таленти. Екосистем у децембру 2023. године. Овај програм омогућава стипендистима Фонда за младе таленте Републике Србије који су своје мастер или доктроске студије завршили  у иностранству, да примене стечено знање у Србији, лакше се повежу са послодавцима локално и наставе да доприносе тако развоју локалне привреде. Таленти. Екосистем повезује младе таленте са јавним и приватним сектором, чиме ствара јединствени оквир за професионални развој младих људи. Уколико сте бивши стипендиста Фонда за младе таленте – можете се пријавити за Алумни мрежу на LinkedIn-у или писати директно Фонду за активно учешће у иницијативи.

 

За још бољу подршку младима, програм Mentor the Young омогућава младима у старосној доби од 18 до 25 година да се повежу са менторима који имају најмање пет година искуства у релевантним индустријама. Кроз тромесечни бесплатан менторски програм, учесници постављају циљеве које желе да постигну у каријери, а ментори их воде кроз четири кључне фазе развоја, уз пружање практичних смерница и теоријског оквира за лични и професионални раст. 

 

Ови програми чине темељ за изградњу снажног стартап екосистема у Србији и омогућавају младим предузетницима да остваре свој пуни потенцијал док истовремено подржавају иновације.

На иницијативу Тачке повратка, а у сарадњи са Народном банком Србије и Банком поштанска штедионица омогућен је први стамбени кредит за лица која живе и раде у иностранству. Ова могућност настала је као одговор на потребу дијаспоре да по основу примања у иностранству, покрену процедуру одобрења стамбеног кредита у Србији. 

 

Право пријаве за кредит имају српски држављани који нису резиденти у земљи и коју су живели у иностранству најмање 12 месеци пре пријаве. Све детаље о условима за добијање овог кредита можете погледати на сајту Банке Поштанска штедионица.

 

Поред ове опције, српски стартуп Кредиум омогућио је да се по сличном принципу код других пословних банака може обезбедити стамбени кредит за лица запослена у иностранству. Више о детаљима ове понуде погледајте на сајту Кредиума

Наука и иновације у Србији

Bio4

Bio4 kampus је савремени истраживачки и иновативни простор у Србији који се фокусира на развој биотехнологије, животне средине и одрживог развоја и као такав представља кључни корак ка унапређењу научно-истраживачког оквира у Србији. Овај мултифункционални комплекс окупља академске, истраживачке и привредне субјекте са циљем унапређења сарадње између науке и индустрије, те пружа могућност студентима, истраживачима и предузетницима да се повежу и размене знања, чиме се подстиче предузетништво и креативност. 

 

Кроз различите програме и радионице, кампус подржава иновативне идеје и решења која доприносе очувању природе, као и развој нових технологија у области биотехнологије.

 

Уз подршку из различитих извора, BIO4 кампус унапређује квалитет студија и истраживачке делатности и активно доприноси расту компетенција у области зелене економије. Кроз сарадњу и едукацију, пружа се платформа за младе истраживаче и предузетнике, омогућавајући им да постану лидери у својој области и допринесу одрживом развоју друштва. 

Центар за 4. индустријску револуцију представља иновативну платформу која окупља стручњаке из различитих области како би заједно промовисали и имплементирали савремене технологије. Фокусирајући се на вештачку интелигенцију, интернет ствари и роботику, центар активно унапређује индустријску производњу и пословне моделе уз жељу да допринесе просперитету Србије. 

 

Као кључна тачка за развој, центар помаже домаћим компанијама да се прилагоде глобалним трендовима и ојачају своју конкурентност на међународном тржишту. Кроз стварање синергије између истраживачких институција, приватног сектора и државних агенција, омогућава се размена знања и идеја која доноси нове прилике за запошљавање и одрживи економски раст. 

 

Повратници, са својим богатим искуством и вештинама стеченим у иностранству, играју важну улогу у овом процесу. Њихова знања могу значајно допринети ефикасности и иновативности локалних компанија, чинећи их кључним актерима промена које Србији доносе бољу будућност.

Фонд за науку Републике Србије основан је с циљем унапређења научно-истраживачког рада и подстицања иновација кроз финансирање пројеката од стратешког значаја. Кроз различите програме, Фонд подржава пројекте који доприносе развоју научних капацитета, међународној сарадњи и повезивању науке са привредом. Њихова мисија је да обезбеде одржив развој научне заједнице у Србији, промовишу изврсност и подрже младе истраживаче. Тачка повратка, као иницијатива за повезивање дијаспоре са домовином, види Фонд за науку као кључног партнера у враћању стручњака и увођењу савремених научних достигнућа у Србију. Сарадња између Фонда и Тачке повратка омогућава научницима из дијаспоре да се укључе у домаће пројекте, размењују знања и искуства, те додатно обогаћују српску научну сцену.

Фонд за младе таленте Републике Србије, познат под називом Доситеја, основан је са циљем препознавања, подршке и развоја перспективних младих људи у Србији. Кроз стипендије и награде, Фонд пружа подршку студентима који постижу изузетне академске успехе у земљи и иностранству. Поред финансијске помоћи, Фонд за младе таленте охрабрује младе да се врате у Србију након студија и допринесу развоју домаће привреде и друштва. 

Тачка повратка препознаје значај овог фонда у повезивању талентованих појединаца из дијаспоре са домовином, омогућавајући им да остваре професионалне амбиције у Србији. Кроз заједничке иницијативе, Фонд и Тачка повратка теже изградњи мостова за дијалог и сарадњу, стварајући нове прилике за младе таленте који желе да учествују у обликовању будућности Србије.

Програм Мастер 4.0, који се спроводи у Републици Србији, осмишљен је да унапреди образовање у области информационих технологија и предузетништва, припремајући младе људе за изазове дигиталног доба. Иницијатива окупља универзитете, компаније и државне институције како би креирала мултидисциплинарне мастер програме који интегришу последња сазнања из ИТ-а и бизниса. Циљ је да се направи едукативни амбијент који подстиче иновације и подстиче студенте да стичу практичне вештине релевантне за тржиште рада. Тачка повратка препознаје Мастер 4.0 као кључну иницијативу за задржавање и повратак талената, омогућавајући младима у дијаспори да се врате и укључе у напредне академске програме. Кроз овај програм, студенти добијају прилику да раде на стварним пројектима, сарађују са врхунским стручњацима и развијају предузетнички дух који је потребан за будући развој Србије.

Кутак за родитеље

Администрација

При повратку у Србију, један од првих корака које треба направити јесте решавање читавог низа административних питања, а да би то прошло што једноставније, важно је да знате која документа су вам потребна, као и где и како можете да обавите све неопходне административне процедуре.

Све информације о томе које врсте вртића и школа постоје, потребној документацији и начинима уписа у одабрану школску установу можете пронаћи у овој секцији.

Како функционише здравство у Србији и које све опције имате на располагању? Од практичних детаља о пријави за обавезно здравствено осигурање, свих алтернатива које постоје и како до њих доћи можете пронаћи на у овој секцији.

Коме поверити дете на чување и које све опције за то постоје у Србији? Каква год врста помоћи да вам је потребна када је у питању брига о деци и чување деце, у Србији је можете пронаћи.

Овде можете пронаћи, али и оставити предлог за провођење слободног времена са породицом.

Повежите се са људима који су били у сличној ситуацији и који су процес повратка са децом већ прошли.

Имате ли још питања или вам је потребна помоћ?

Уколико вам је потребна помоћ у решавању проблема, позовите нас на:
+381 64 400 6313.

Imate li još pitanja ili vam je potrebna pomoć? 

Ukoliko vam je potrebna pomoć u rešavanju problema, pozovite nas na: 
+381 64 400 6313.

Хвала 
на контактирању!